maanantai 21. heinäkuuta 2014

Päivä 19 - Laivaan

Kuudelta pirisi herätyskello ja lähdimme levollisin mielin juna-asemalle, sillä olimme jo ostaneet liput etukäteen. Törmäsimme taas pohjoiseen junakulttuuriin ja matkasimme meille tuttuun tapaan metelin keskellä tuulettimien pauhatessa kohti Tukholmaa. Ranskan junissa ihmiset eivät hiiskuneet sanaakaan toisilleen ja lapsia hyssyteltiin. Mahtaa olla ranskalaiselle shokki matkata pohjoisen junissa.

Tukholmassa tuli mitta täyteen Eurooppalaisesta vessabisnestä, kun ruokapaikan asiakkaanakin täytyy pulittaa 5 kruunua vessasta, joka ei ollut edes kovin siistissä kunnossa. Koska ruotsin vessat ovat unisex-mallia, täytyy vielä tuplasti jonottaakin raha kourassa ja jalat ristissä. Vessoja ei voi maksaa korteilla, joten pikaisellakin maassavierailijallakin täytyy olla aina paikallisia pikkupennosia taskunpohjalla. Olemme ihmetelleet miksi ihmisten luonnollisilla tarpeilla täytyy rahastaa.

sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

Päivä 18 - Pyöräilyä Malmössä

Hyvin nukutun yön jälkeen nousimme aamupalalle kello 09:00. Paras aamupala tällä reissulla. Nukkuminen silti maistui eilisen univajeen takia ja painuimme suoraan jatkamaan unia aamupalan jälkeen. Heräsimme uudestaan joskus 14:30 ja lähdimme vähän pyörimään kaupunkin. Aluksi oli tarkoitus ottaa pyörät hotellilta, mutta ne oli kaikki jo mennyt, joten lähdimme kävellen. Emme kuitenkaan kerennyt kovinkaan kauas kun eteen tuli pyöriä vuokraava liike ja haimme pyörät sieltä. Maksoi 120kr/12 tuntia. Ei paha. Kävimme kaupan kautta hakemassa vähän purtavaa ja juotavaa ja lähdimme katselemaan paikkoja. Käytyämme kaupassa laitoimme merkille, että miedot alkoholit ovat täällä vain 3,7% kun Suomessa on 4,7%. Myös jäätelötarjonta laktoosivammaisille oli huomattavasti kattavampi kuin Suomessa. 3 tuntia tuli ajeltua ristiin rastiin ja aurinko tuli otettua useammassakin paikassa. Sen jälkeen palasimme hotellille pakkailemaan huomista aikaista lähtöä silmällä pitäen. Juna lähtee huomenna 07:11 eli herätys on taas jossain 06 tienoilla. Mukava päivä meille, mutta ei tästä kamalasti kirjoitettavaa ole ikävä kyllä. Malmö vaikuttaa oikein mukavalta kaupungilta. Paljon pienempi kuitenkin kuin ajattelimme. Huomenna on tarkoitus lähteä junalla Tukholmaan ja nousta päivällä laivaan joka kyydittää meidät yön yli suoraan Helsinkiin.

lauantai 19. heinäkuuta 2014

Päivä 17 - Tuttuihin maisemiin

Heräsimme jo 04:00 valmistautumaan pitkään matkaan Kölnistä Malmöön. Siirtyminen aamuyöstä hotellilta Kölnin juna-asemalle sai Elinan niskavillat pystyyn. Kadut olivat pimeitä ja herätimmekin kiinnostusta kadulla vastaan tulleeseen 4 hengen porukkaan. Tommi käski Elinaa pitämään pään kylmänä ja kävelemään ohi miesten katseista huolimatta. ( Tuli selväksi, että ainakaan yksinäisten naismatkaajien ei kannata aamuyöllä kuljeskella pimeitä puistoja Kölnin vanhassa kaupungissa.) Asemalle päästiin ja juna löydettiin, mutta niin oli löytänyt moni muukin. Ihmisiä oli ihan uskomaton määrä liikkeellä koko matkan Kölnistä aina Malmöseen asti. Jopa käytävillä seisominen oli välillä hankalaa. Matkalla oli myös mielenkiintoinen tapaus. Toppatakkinen (30astetta ainakin!!!) matkustaja napattiin viereisestämme vessasta ennen rajan ylitystä Tanskaan. Mieheltä kysyttiin lippua, jota ei ollut ja sen jälkeen passia, jota ei myöskään ollut. Mies poistettiin junasta virkavallan avulla ja vastaan tulleet poliisit nappasivat miehen laiturilla. Todennäköisesti kyseessä oli laiton maassaoleskelija. Junaan kuitenkin jäi hänen ystäviään, jotka kyynelehtivät koko loppumatkan. Meiltä ei ole tämän reissun aikana kysytty kertaakaan passia saatika tutkittu matkatavaroita. Junissa ei ole kiertänyt koirat eikä poliisit.

torstai 17. heinäkuuta 2014

Päivä 16 - Viimeinen päivä keskieuroopassa.

Yhdeksältä noustiin ja päivä alkoi pakkaamisella, koska luvassa oli hotellin vaihto. Helppo sellainen, koska tiesimme jo missä hotelli tarkalleen on. Pääsimme uuteen hotelliin ja pienen rauhoittumisen jälkeen painelimme hakemaan pizzaa. Kävellessä hotellille moni söi joen rannassa tietynlaista pizzaa niin päätimme kysyä yhdeltä nautiskelijalta mistä se on ja haimme samanlaiset. Oli oikein mukava pikku pitseria. Sieltä oli mahdollista ostaa vain mukaan. Pienen pieni putiikki ja pariskunnasta, joka sitä pyöritti, jäi todella mukava fiilis. Nainen tanssahteli palvellessaan asiakkaita ja ukko väänsi pizzaa otsahiessä(ei tippunut tippoja pitsoihin).

Reissuruno 6 - Rähjääntyneet

R ä h j ä ä n t y n e e t

Kuka sanoi että reissussa rähjääntyy
Ei tarkoittanut vaatteita vaan mielen aatteita.

Ei voi
jättää toista metropenkille ja lähteä yksin lenkille.
olla vain ja relata, omia juttuja kelata.

Tuimat katseet,
käsikädet,
Edessä Euroopan korkeimmat mäet.

Reissuruno 5 - Pariisi

PARIISI

Madame,

puhutte kai ranskaa?

Jos ette, se extraa maksaa.

ja seuraavaksi teitä seuraa vaksi.

Kas niin täällä oppii nopeasti

käytöksen, vaatteet ja sanat

Kapeat kadut,
vinot kadunvarsitalot
elämäntapa niin vapaa.
Resuinen herra soittaa omituista saksofonia.
Kirkon metelikellot takoo mielen rautaovia.
Seuraammeko karttaa vai aisteja?
Tekisi mieli juosten katuja ahmia tai hengittää hiljaa ja istua.