perjantai 11. heinäkuuta 2014

Päivä 9 - Jonotus ja vuoristomatkailua

Tänään oli aika jättää Pariisi. Emme saanut valittua hotellia Lyonista eilen illalla, joten homma alkoi siitä. Tiesimme kyllä mille alueelle halusimme ja hotellivaihtohtoja oli kaksi. Niimpä nopeasti varasimme hotellin. Nopeasta varauksesta johtuen tapahtui pieni virhe ja varasimme hotellin väärille päiville. Saapumispäivä meni vahingossa perjantaille, joten jouduimme varaamaan yhden yön toisesta hotellista.  Lyonin vierailu siis venyi yhdellä päivällä. Mikä ei ollut katastrofi, koska hotellien hintataso on paljon matalampi Lyonissa kuin Pariisissa.

Hotellit kun oli selvät niin pakkasimme tavarat nopeasti ja lähdimme kohta juna-asemaa. Asema jolta junamme lähtisi oli eri kuin jolle saavuimme. Pariisissa on 6 eri juna-asemaa. Löysimme lipunmyyntipisteen ja nappasimme vuoronumeron. Edessä oli vaivaiset 120 asiakasta ennen meitä. Huoh! No odotimme kiltisti 45 minuuttia vuoroamme ja kun lopulta pääsimme tiskille meille ystävällisesti ilmoitettiin, että interrail ja eurail lipuille on oma tiski kerrosta alempana. Sinne päästyämme löysimme toisen jonon jossa matkaajat istui maassa väsyneen näköisinä. Todella hidas jono. Kaikilla asioijilla oli jotain epämääräisiä ongelmia ja parhaimmat olivat tiskillä lähes puoli tuntia. Kirjoittivat ilmeisesti kaikki vaihdot ylös ja kaikki mahdolliset korvaavat junat jos myöhästyvät vaihdosta. :) 2 ja puolen tunnin jonotuksen jälkeen oli meidän vuoro ja saimme kuulla, ettemme pääse enää haluamaamme luotijunaan jolla olisi päässyt kahdessa tunnissa perille. Jouduimme ottamaan normaalin junan, jolla matkaan meni noin 5 tuntia. Lisäksi junamme lähti eri asemalta, joka tosin oli vain kymmenen minuutin kävelymatkan päässä. Ostimme matkalta epäranskalaiseen tyyliin subway muonaa. Gare de Bercyn asemalla junaa odottaessamme Elina soitteli !kaikkien käytössä olevalla pianolla! kanssamatkustajien iloksi.

Julkaisu käyttäjältä Rinkkarumba.

Junamatkalla seurasimme kuinka näkymät muuttuivat yhä vuoristoisemmaksi. Upeita pikkukyliä laaksojen pohjilla vilisi ikkunassa. Niihin pitäisi päästä käymään, mutta koska meistä ei kumpikaan puhu ranskaa oui:tä enempää, niin kommunikointi olisi erittäin hankalaa. Ehkä sitä pärjäisi kuitenkin. Junamatka meni kaikinpuolin loistavasti. Upeita maisemia ja välillä juna sujahti vuoren sisään pidemmäksikin aikaa. Kuvia ei oikein voinut ottaa kun oli niin likaiset ikkunat junassa.

Kun pääsimme Lyoniin, niin lähdimme etsimään hotelliamme... väärästä suunnasta. Tommin suuntavaisto petti. Kysyimme paikalliselta elämäntapakulkijalta apua, mutta kielimuuri oli todella paksu. Hyvä, että läpi näki. Hän kuitenkin huitoi meidän tulosuuntaan ja hoki sanaa "gare" mikä tarkoittaa asemaa. Nokkelasti siitä pääteltiin, että väärä suunta ja käännyttiin kannoillamme. Sieltähän se Park & Suites hotelli sitten tuli noin kilometrin päässä vastaan ja yllätys oli todella positiivinen. Netissä hotellia oli haukuttu huolimatta saamistaan neljästä tähdestä, mutta hotelli oli todellakin meidän mieleen! Ystävällinen vastaanottovirkailija hoiti meille meidän huoneen nopeasti ja kivuttomasti huolimatta siitä, että hotelli ei selvästikkään ole suunnattu rinkka selässä matkaaville. Huoneestamme on suora näkymä isolle katettulle sisäpihalle, jossa on hotellin ravintola. Huone itsessään on todella tasokas ja omalla keittiöllä varusteltu. Kellarikerroksessa on uimala ja sauna. Lisäksi pääsimme vihdoinkin pesemään pyykkimme täällä. Aivan loistava hotelli! Laittakaa mieleen jos olette tekemässä matkaa Lyoniin Park & Suites appart hotels. Ikävä kyllä huomenna mennään jo toiseen hotelliin. :( Toivottavasti se on yhtä hyvä.

Näkymä hotellihuoneestamme sisäpihan ravintolaan. Taustalla valaistu vastaanottotila.
   Lyonin nähtävyyksistä on keretty myös lukemaan tässä illan aikana ja tekemistä löytyy rutkasti. Tulee olemaan mukavat kolme päivää, vaikka vettä saattaa vähän sataakin. Jos ei sada vettä, aiomme mennä katsomaan eläimiä ilmaiseen 117 hehtaarin kokoiseen kaupungin kasvi-ja eläinpuistoon. Lisäksi Lyonin vanhakaupunki tarjoaa paljon mielenkiintoista nähtävää, sillä se on maailman toiseksi suurin renesanssinaikainen nähtävyys heti Venetsian jälkeen.
 Pyrimme keräämään blogiin paljon mielenkiintoista sisältöä. Nyt nukkumaan innolla odottaen huomista kaupunkiseikkailua!